Tουρκικός κινηματογράφος
2013-10-12 18:22

Γράφει: Ειρήνη Σάββα (BA Media Studies)
Παρόλο που η Ελλάδα είναι ένα βομβαρδισμένο τοπίο από αβεβαιότητα και οικονομικές αναταράξεις λόγω της οικονομικής ύφεσης που βιώνει, έχουν επηρεαστεί αρνητικά οι τηλεοπτικές και οι κινηματογραφικές της παραγωγές.
Για να ψυχαγωγήσουν το κοινό, οι τηλεοπτικοί σταθμοί «αναγκάζονται» κατά μία έννοια, να αγοράζουν ξένες παραγωγές και προ πάντων τουρκικά σίριαλ και ταινίες. Το περιεχόμενο των τουρκικών σίριαλ και ταινιών σχετίζεται πάντα με το αισθηματικό ή το κοινωνικό κομμάτι της ζωής, τείνουν να προβληματίζουν και να συμβουλεύουν τον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά.
Ωστόσο, σύμφωνα με σχετικές έρευνες πάμπολλες τουρκικές κινηματογραφικές και όχι μόνο, παραγωγές έχουν μεταφραστεί σε διάφορες γλώσσες ανά τον κόσμο και έχουν μεταδοθεί τόσο σε μουσουλμανικές όσο και σε χριστιανικές χώρες. Καθηλώνοντας έτσι το καταναλωτικό κοινό, αφού τα σενάρια τους έχουν αυτό το «κάτι» που κεντρίζουν με επιτυχία την προσοχή και το ενδιαφέρον.
Από την άλλη, η Τουρκία φαίνεται να επεκτείνεται με στρατηγικό σχεδιασμό πρώτα από όλα, προς τα Βαλκάνια και ήδη έχει φθάσει στο αποκορύφωμα, έχει γίνει υπερδύναμη. Αν και είναι στο στάδιο της ενδυνάμωσης της οικονομίας της κατατάσσεται στην 16η θέση παγκοσμίως για την μεγαλύτερη οικονομία της.
Οπότε και τη συναντάμε ως εξαγωγική δύναμη να κερδίζει έδαφος και στο κομμάτι της ψυχαγωγίας, τόσο στις τηλεοπτικές παραγωγές και διανομές όσο και στις κινηματογραφικές της διακρίσεις σε διεθνές επίπεδο.
Είμαστε σε μια εποχή, λοιπόν, όπου ο τουρκικός κινηματογράφος παρουσιάζει ραγδαία άνοδο αφού καταφέρνει σε κάθε κινηματογραφική «απόπειρα» να κερδίζει όλο και περισσότερο κοινό. Αξιοσημείωτο να αναφέρουμε ότι πλέον ανήκει στους σημαντικότερους και εξελισσόμενους κινηματογραφικούς παράγοντες ανά τον κόσμο. Εφόσον πια έχουν αρχίσει να συζητούν αλλά και να κυκλοφορούν βιβλία στην αγορά με τίτλο «Ο σύγχρονος τουρκικός κινηματογράφος».
Από ότι καταλαβαίνεται ο τουρκικός κινηματογράφος έχει γίνει αντικείμενο μελέτης και θαυμασμού παγκοσμίως διότι στο ενεργητικό του διακρίνουμε αρκετές βραβευμένες ταινίες, αξιοζήλευτες παραγωγές και συμμετοχές σε φεστιβάλ, ακόμα και διεθνείς διακρίσεις.
Μέχρι τώρα έχουν γίνει αρκετά αφιερώματα που στόχο είχαν να παρουσιάσουν την άνθιση που κατάφερε να κερδίσει ο κινηματογράφος στη γειτονική μας χώρα.
Φυσικά, οι Τούρκοι σκηνοθέτες φροντίζουν να δείχνουν τα «κάλλη» της χώρας τους και κυρίως της Κωνσταντινούπολης που τελευταία έχει εξελιχθεί από τις επενδύσεις που προσάρμοσαν ούτως ώστε αναβαθμίζοντας το επίπεδο του τοπίου.
Ένας από αυτούς που έχει μιλήσει για την επιτυχία των τουρκικών σειρών και ταινιών είναι ο Φιράτ Γκιουλγκέν που έχει δηλώσει ότι εσκεμμένα η επιτυχία τους βασίζεται στην κουλτούρα και στην εξαγωγή του πολιτισμού τους.
Κατά κάποιον τρόπο η Τουρκία στις σχετικές παραγωγές παίζει το ρόλο του πολυτελές τουριστικού προορισμού που παρέχει ποιότητα και ανταγωνιστικές τιμές, με άλλα λόγια έχει στόχο να προσελκύει ενδιαφερόμενους επισκέπτες. Δηλαδή, οι ταινίες χρησιμοποιούνται με ειδικευμένο τους στόχο να διαφημίσουν την Τουρκία στον κόσμο και αυτό έχει επιτυχία.
Τουρκικές ταινίες που ενίσχυσαν την πολιτιστική προβολή της Τουρκίας είναι «Ο πατέρας και ο γιος μου» και «Μακριά» οι οποίες έχουν αποσπάσει βραβεία σε διεθνή φεστιβάλ και διαγωνισμούς καθώς οι συντελεστές των ταινιών (σεναριογράφοι, ηθοποιοί κλπ) έχουν διακριθεί με θετικές κριτικές διεθνώς.
Τέλος, να αναφερθεί ότι η ταινία «Μέλι» του Τούρκου σκηνοθέτη Semih Kaplanoglu το 2010, κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ που πραγματοποιήθηκε στο Βερολίνο και έχει προβληθεί για εβδομάδες στις Αθηναϊκές κινηματογραφικές αίθουσες.